Partner serwisu
Drogi i autostrady

Kłossowski: E-myto to sukces wykonawcy, ale porażka rządu

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Autor:

mg

Data publikacji:
06-09-2011
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Kłossowski: E-myto to sukces wykonawcy, ale porażka rządu
Eryk Kłossowski, ekspert Instytutu Jagiellońskiego (fot. Rynek Infrastruktury)
- 2 dni opóźnienia przy skali tego projektu to prawie nic. Wdrożenie to wielki sukces wykonawcy - uważa na temat elektronicznego systemu poboru opłat na polskich drogach Eryk Kłossowski, ekspert Instytutu Jagiellońskiego.

Niedawno Instytut Jagielloński wydał dokument "E-myto. Raport otwarcia", w którym podsumował doświadczenia wynikające z dotychczasowego funkcjonowania systemu viaTOLL.

 

- Wydaje się, że system winietowo-rekomensatowy był od samego początku skazany na porażkę. Gdy rząd Belki przygotowywał się do jego wprowadzenia, przewidywano, że rekompensaty będą wynosić 210 mln zł, a potem okazało się, że będzie to 300 mln zł. W tym roku okazało się, że już w 2008 r. przychody z winiet i wydatki z rekompensat zrównały się. Naszym zdaniem rząd nie miał wyjścia i był zmuszony do wprowadzenie opłat e-myta - podaje Kłossowski.

- Widać pewien bezwład w sposobie wdrożenia. Czynności przygotowawcze zajęły 2 lata. Operatorowi pozostawiono tylko 8 miesięcy na wdrożenie gigantycznego systemu, który obejmował chociażby prace przy budowie 430 bramownic. W kwietniu 2011 r. dowiadujemy się, że stoją dwie pierwsze bramownice i w tymże samym miesiącu władze są uprzejmie potwierdzić, że reszta bramownic będzie mogła stanąć bez pozwolenia na budowę. Widać, że coś nie funkcjonowało we współpracy. Skala zawinień jest duża po stronie rządu - wskazuje ekspert Instytutu Jagiellońskiego.

- Struktura stawek i trasy objęte e-mytem zostały podane dopiero na 2 miesiące przed rozpoczęciem funkcjonowania systemu. Strategiczne decyzje dotyczące np. zakupu samochodów przewoźnicy mogli podjąć dopiero wiosną tego roku - podkreśla Kłossowski.

 

- Prawdopodobnie na początku roku system osiągnie pełną sprawność. Wtedy rząd paradoksalnie będzie zdany tylko na własne siły, jeśli chodzi o jego szczelność. Póki co, ten "dołek" jest zasypywany przez Kapscha. W momencie gdy system osiągnie pełną sprawność, okaże się, że rząd musi zaopatrzyć służby kontrolne w niezbędne etaty i sprzęt. Szacuje się, że trzeba będzie stworzyć ok. 500 etatów. Wyjdzie na jaw, że rząd nie radzi sobie z wyzwaniem, które postawił sam przed sobą - ostrzega ekspert IJ.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Drogi i autostrady

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Mikołaj Kobryński 16 maja 2023

InPost wpłacił do polskiego budżetu ponad 983 mln zł

Intermodal i logistyka

E-TOLL już działa. Rząd zachwala, przewoźnicy krytykują

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Drogi i autostrady

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Mikołaj Kobryński 16 maja 2023

InPost wpłacił do polskiego budżetu ponad 983 mln zł

Intermodal i logistyka

E-TOLL już działa. Rząd zachwala, przewoźnicy krytykują

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5